Laguna de Apoyo times two! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lenneke Scheltema - WaarBenJij.nu Laguna de Apoyo times two! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lenneke Scheltema - WaarBenJij.nu

Laguna de Apoyo times two!

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

16 September 2015 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal!

Weer even een verslag vanuit Nicaragua!
Vorige week heb ik weinig activiteiten vanuit de school gehad dus ben er zelf een beetje op uit getrokken. Dagje over de markt van Granada (te vergelijken met een markt in Thailand. Vlees en vis ligt open en bloot in de stallen, knetterdruk en VEEL producten kleuren en geuren!) ook heb ik een paar keer gewoon de stad te voet verkend. Je ziet dan veel meer dan wanneer ik met m'n fiets er doorheen cros! En grappig, de locals spreken me nu aan en vroegen waar m'n fiets was. "Was hij soms kapot? Moeten we helpen om hem te repareren?" Dus ik word wel opgemerkt hier haha!

Afgelopen zaterdag was Vanesa (spreek je trouwens op z'n Spaans uit als Banessa) jarig. Had geen idee of dit gevierd werd en hoe en als ik hiernaar vroeg kreeg ik maar onduidelijke antwoorden. Dus zaterdag was een verassing! De dag begon met gewoon een ontbijt bij ons thuis en daarna gingen we naar oma verderop in de straat (dit doen we dagelijks dus is niks anders). Bij oma ging iedereen z'n eigen gang. Er werd wel gefeliciteerd maar niets meer.. Dus na de lunch ben ik er maar op uit gegaan en heb een heel stuk langs het meer gelopen! Lekker alleen de boel verkennen! Toen ik terugkwam zag ik een piñata hangen en muziek klonk uit de radio. Als verassing hadden Raquel en een nichtje een piñata gemaakt en die werd onder muziek en dans geslagen. Super leuk! Er was frisdrank en een soort van tosti om het te vieren!

Zondag wilde ik naar Laguna de Apoyo gaan. Dit is van oorsprong een vulkaan maar die werkt niet meer en de krater staat nu vol met water!
Dus zo gezegd zo gedaan. Na het ontbijt vertrok ik met m'n rugzakje naar een van de ongeorganiseerde bushaltes in de stad. Nadat ik wel 100x gevraagd had of ik echt wel in de juiste bus zat vertrokken we. Maarja, je kan er wel inzitten maar wanneer moet je eruit? Bussen stoppen niet echt hier, ze gaan iets langzamer rijden en dan spring je eruit of erin. Gelukkig kon m'n buurvrouw me vertellen dat ik eruit moest. Daar stond ik dan, midden op een snelweg. Geen idee waarheen haha. Dus weer mensen aangesproken voor de volgende routebeschrijving; een andere bus. Weer spannend waar je er dan uit moet en de mensen om me heen snapten me niet... Je moet zo een taxi nemen werd me verteld. Lopen is peligrosso. Niet wetende wat dit betekend wachtte ik op een taxi... Maar dit duurde eeuwen. En zag op een bord dat het maar 4 km lopen was. Nou dan ga ik maar lopen. De vrouw bleef maar aandringen op peligrosso maargoed.. Had op internet gelezen dat het mooi was en dat je misschien apen zag. Wat er niet stond is dat het 4 km stijl naar beneden gaat en er geen enkel ander persoon zichtbaar is. Peligrosso betekend dan ook gevaarlijk kwam ik achter haha! Vanesa had gezegd dat je ook wel kon gaan liften. Dus toen een auto naast me stopte en vroeg of ik een ride wilde stapte ik graag maar onzeker in. Was dit wel te vertrouwen? Toen ik de monkeyhut zag, een restaurant waarover ik gelezen had, zei ik dat ik er hier graag uit wilde. Nee nee! Ergens anders! Shit, ik zat nu in een auto geen idee waar ik heen ging en was die niet stopte waar ik wilde.. Maar na 2 min stopte de auto dan toch. Het is hier leuker. Nou goed, dan hier maar. En ja hoor, het was super! Lekkere strandbedjes, barretjes, lekker "warm" water in het meer en surfplanken waarop je kon peddelen.
Zondag heb in heerlijk genoten van een dagje aan het stand!
Maarja, je moet ook weer terug! En die stijle helling op lopen zag ik echt niet zitten! Gelukkig kwam er al snel een pick-up aangereden. A ride? Graag! Dus heb de terugweg met 5 wildvreemden achter de pick-up gezeten. Krijgt zo leuke gesprekken te horen en men is geïnteresseerd in wat ik van hun land vind.

Maandag en dinsdag zijn waren feestdagen ter eren van de onafhankelijkheid van Nicaragua. Dus geen school voor de kinderen hier. Maar ik wel! Helaas geen activiteit omdat merendeel van de bevolking vrij was vandaag.
Maar daar was dinsdag een antwoord op gevonden. Geen activiteit vanuit school maar met de familie werd me verteld. We gaan met vrienden. Meer info kon ik niet boven krijgen. Moet ik iets meenemen? "Nee hoor! Wat je aanhebt is goed!" Hmm.. Oke dan!
Met de hele familie weer de pick-up in gesprongen en we reden weg. Maar deze weg herkende ik! Dit was de weg naar Laguna de Apoyo! Maar ik had geen bikini mee! Ik balen!!
Daar aangekomen gingen we naar een ander restaurant. Dit maal ook met zwembad. Ideaal voor de bevolking hier: dit zwembad was ondiep dus men kon niet verdrinken! Alle kinderen (allemaal onder de 9 gok ik) wilden het water in. Ga je mee Lenneke? Maar ik heb geen bikini.. Nee men zwemt hier in normale kledij. Dus ja, ik dan ook! De hele middag heb ik de kinderen zwemles proberen te geven. Kikker, vliegtuig potloot! Maar alle kinderen in het zwembad vonden mij veel te interessant om zwemles te krijgen. Ik moest kijken naar al hun "kunstjes" kijk mij! Kijk mij! Dus stond vol in de picture haha!

Kortom Laguna de Apoyo bevalt me prima! Echt lekker een vakantiegevoel!

Nou, dat was het wel weer voor deze week. Aankomend weekend ga ik naar Ometepe. Een vulkaaneiland in het op een na grootste meer van Zuid-Amerika!
Maar daar vertel ik alles volgende week over!

Liefs Lenneke

  • 17 September 2015 - 12:05

    Marit:

    Supervet wat je allemaal meemaakt Lenneke! :D Heel veel plezier daar nog!
    Groetjes Marit

  • 17 September 2015 - 16:18

    Elsbeth:

    Wat een gave verhalen Lenneke, je maakt wat mee zeg!
    Het klinkt als een hele mooie omgeving en lieve mensen:) heel veel plezier nog!!
    Groetjes Elsbeth

  • 17 September 2015 - 20:37

    Papa:

    Hi Len,
    Het is dat ik via skype al van je had gehoord hoe je lift avontuur eindigde.. Klinkt bijna te avontuurlijk voor je vader.
    Ik heb gekeken naar Ometepe. Ziet er paradijslijk uit. Ik zou nu wel je bikini meenemen.

    Veel plezier deze week / dit weekend!
    Papa

  • 17 September 2015 - 21:45

    Oma:

    Lieve Len, Met aandacht jouw belevenissen gelezen, ik moet het zeker nog een keertje goed lezen om het allemaal door mij heen te laten gaan Nou Spaanse Schone!!! Maak er maar gauw iets moois van,, Ik wil jou zeggen dat ik veel bewondering voor je heb,Ze doet het toch allemaal maar.Een hele belevenis! Je zag een pinata hangen,? Maar wat is een pinata?Dus het was toch wel een beetje feest met die verjaardag,Laat het elke dag maar voor jou een #feestdag # zijn.In gedeachten ben ik bij je, Alle goeds Oma

  • 17 September 2015 - 23:49

    Marja:

    Lenneke, erg leuk om zo jou reis te volgen. Je beleeft het land volgens mij anders dan dat je er als full-time toerist rondloopt. Geniet van de mooie momenten, de kleuren en geuren. Groet Marja

  • 20 September 2015 - 10:47

    Manon:

    Wauw Len, op me zondag ochtend de tijd genomen om alle verhalen nogmaals te lezen. Wat een avonturen! Wie had dat nou gedacht dat een scheltemaatje, zomaar ergens in een auto stapt zonder te weten waar die heen gaat? Super trots!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lenneke

Actief sinds 31 Aug. 2015
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 9086

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 31 December 2015

Nicaragua en Bolivia

Landen bezocht: