Een week vol activiteiten - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lenneke Scheltema - WaarBenJij.nu Een week vol activiteiten - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lenneke Scheltema - WaarBenJij.nu

Een week vol activiteiten

Door: Lenneke

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

08 September 2015 | Nicaragua, Granada

De eerste week is voorbij gevlogen dus even kijken waar ik de vorige keer gestopt was. Geloof na maandag.

Dinsdag was ik dus de enige student op school. Mooi rustig haha. Maar dat betekend ook bij de activiteiten van die middag dat Basco en ik maar met z'n tweeën zijn.
Dinsdag gingen Basco en ik naar Catarina. Zou een mooi uitzicht moeten zijn over het water en over Granada. Dus na een uur in een chickenbus gezeten te hebben kwamen we eindelijk in Catarina aan. Dit is ook het stadje waar alle spullen voor de markt waar we maandag heen geweest waren gemaakt werden. Dus herkende veel dingen! Helemaal boven op het uitzichtpunt aangekomen bleek het super mistig te zijn! Konden nog geen 10 meter voor ons uitkijken... Helaas! Wel gezellig over de cultuur kunnen praten met Basco dus heb wel wat geleerd die middag haha.

Woensdag was de activiteit een city tour door Granada zelf. Was handig want verder dan de school was ik zelf nog niet gekomen en wist ook niet zo goed waar ik zelf heen kon fietsen. Dus we hebben diverse kerken bezocht en naar een sigarenwinkel geweest waar we konden zien hoe sigaren gemaakt werden.
Bij een van de kerken konden we ook naar het puntje van de kerktoren. Dit gaf een super mooi overzicht van de stad weer! Echt een aanrader! En een pluspunt; ik kon woensdag wel water vanaf deze toren zien haha!

Donderdag stond er geen activiteit op het programma. Gezellig met papa en mama geskyped.
Bij ons in de buurt zijn vorige maand nieuwe buren ingetrokken. Zij hebben een geloof waarvan we nog niet helemaal zeker zijn wat voor geloof het is maar afgelopen week hielden ze diensten in hun voortuin. Z'n 20 mensen zitten er dan en er staan 3 grote geluidsboxen te toeteren! Echt mega veel herrie want de mensen kunnen helemaal niet zingen! Donderdag avond wilde we filmkijken maar dit was gewoon onmogelijk! Konden onze eigen tv niet eens horen!

Vrijdag was de activiteit na schooltijd een kookworkshop. Omdat ik de enige student ben hebben we dit maar bij oma gedaan. De zus (Raquel) die ook bij oma woont geeft deze les namelijk. Maar een echte workshop was het helaas niet. Ik mocht wel voor het eerst die week helpen met koken. Dus dat boekt vooruitgang! We hebben iets met bananen gekookt. De bananen kookten we in water en daar maakte we een puree van. Die puree vormde je dan als een soort pannenkoek en dan deed je kaas in het midden. Uiteindelijk zag het eruit als een cordonbleu maar dan van banaan! Best grappig!
S avonds was er weer een dienst bij de buren. Dus we konden geen film of iets kijken. Dus zei iemand opeens "kom we gaan". Geen idee waarheen en of ik iets mee moest nemen haha. Uiteindelijk begreep ik dat ik een lange broek aan moest doen en daarna achterin de pick-up moest gaan zitten. Vond ik helemaal geweldig maar de familie keek me raar aan. Waarom maak je hier foto's van? Haha omdat dit niet mag in Nederland!
Uiteindelijk reden we naar Catarina. Het uitzichtpunt van dinsdag. Maar omdat er nu avond was en dus pikke donker was het een prachtig gezicht! Al die lampjes van de stad! Wauw!

Zaterdag zou ik gaan fietsen met Raquel. De mensen staan hier over het algemeen vroeg op (ik sta om 7 uur op en dat vinden ze laat) en gaan over het algemeen ook weer op tijd naar bed (rond 21:30 haha). Dus ik stond al bijtijds bij Raquel op de stoep. Samen met haar richting het meer waar Granada aan grenst gefietst. Dat is z'n 20 minuutjes fietsen en al fietsende kwamen we door een hele toeristische straat vertelde ze. S avonds zit het hier vol met mensen! Eenmaal bij het meer aangekomen was het best leuk om te zien. Als je door de vuilnis heen kon kijken dan. Want het afvalwater van de stad komt uit in dit meer.. Niet heel schoon dus. Mijn douchewater stroomt over de straten van Granada naar het meer.. Niet echt een aanraden om daar te gaan zwemmen dus! Maar je kon er leuk fietsen! Langs het water stonden koeien en paarden en er waren leuke parken!
In totaal z'n 2 uur gefietst! Wat een topsport lijkt te zijn bij 36 graden haha!
S middags ben ik in m'n eentje terug gefietst naar die toeristische straat. Opzoek naar een activiteit voor zondag. Maar daar aangekomen kreeg ik te horen dat september en oktober slechte maanden zijn. Weinig toeristen waardoor er maar weinig activiteiten doorgaan.. Maar als ik zondagochtend weer zou komen dan zou er vast een plekje vrij zijn voor de vulkaan night tour! Nou dat leek me wel wat dus dat heb ik zondag dan ook gedaan.

Ik op de fiets terug naar de toeristenbureaus. Er hing al een dreigende lucht die erg bewolkt was dus hoopte dat de tour wel door zou gaan. Eenmaal aangekomen kreeg ik slecht nieuws, de tour kon niet doorgaan want er waren geen nieuwe toeristen bij gekomen waardoor er te weinig deelnemers waren.. De teleurstelling was best groot. Alleen thuis zitten in een land waar je de taak amper spreekt en geen vrienden of gezellig kletsende familie hebt is heel saai! Blijkbaar was dit gevoel van mijn gezicht af te lezen. De touroperator zei meteen "laat me even een telefoontje plegen, misschien doen de andere operators het wel vandaag.". Drie telefoontjes later had hij gelukkig een organisatie gevonden die mij wel mee wilde hebben, YES! Ik kon blij weer naar huis al hoewel de lucht nog steeds niet opgeklaard was en er een grote mogelijkheid bestond dat de tour toch niet door zou gaan..
Maar na de lunch ben ik de stad in gelopen. Was veel te vroeg bij het toeristenbureau waar ik verwacht werd dus heb ergens in het park tussen de locale een drankje gedronken en een tijdschriftje gelezen. Wat trouwens best lastig is als iedereen je aanstaart omdat je blank en blond bent..
Om 15:00 stapten we met 10 personen +gids +chauffeur een busje in. Al rijdende zag ik dat de snelheidsmeter het helemaal niet deed dus af en toe was de rit best spannend! Dus maar afleiding gezocht bij de andere reizigers. Paar uit Canada, USA, Israël.. Was leuk!
De eerste stop was de Masaya market. Hier was ik maandag ook al geweest dus was een lange stop. Gelukkig reden we daarna door naar de vulkaan, en dit was het zeker waard! Ik had nog nooit een vulkaan gezien dus het was super interessant en mooi om te zien! We kwamen aan en de zon was al redelijk gezakt. Een prachtig mooi uitzicht over Nicaragua en een oude vulkaan wat hieraan grensde. De gids vertelde dat de vulkaan waarop we stonden in 2013 nog was geëxplodeerd... Dus je kon nog best wat resultaten daarvan zien! Daarna door naar de krater. Wat een rook komt er uit z'n ding zeg! Met de laaghangende zon gaf dit een geweldig uitzicht!
Vervolgens liepen we een stukje een aangrenzende slapende vulkaan op om de natuur ervan te bekijken. Doordat er giftige gassen zijn van de vulkaan kunnen maar enkele dieren en planten er voortbestaan.
Omdat we pas de lava konden zien als het donker was gingen we eerst een kloof vol met vleermuizen in. Pikkedonker met een helm en zaklamp liepen we naar binnen. Was indrukwekkend te zien hoe diep wortels van bomen rijken en als we de lampen uit deden hoorden je de vleermuizen boven je hoofd vliegen!
Als afsluiter van de tour gingen we zoals beloofd als het mogelijk was lava kijken! Maar je bent hiervan van de wind afhankelijk want je moet door de rook heen kunnen kijken. Gelukkig hadden we geluk! De onderste rookwaar gloeide rood! Helaas te weinig om een paar mooie plaatjes te schieten maar het was prachtig! Een actieve vulkaan is super om een keer mee te maken en te zien!
Toen we met ons busje aankwamen in Granada hebben we allen afscheid van elkaar genomen en ging ieder zijn eigen weg. Maar ja, welke weg neem je als je nog ruim 20 min moet lopen in het donker waarvan je de stad nog niet goed kent.. M'n familie hier had me het adres (is alleen een staat hier, de huizen hebben geen nummers) gegeven zodat ik dat kon laten zien wilde ik een taxi nemen. Na eerst een stuk zelf gelopen te hebben leek me een taxi geen slecht idee.. Waar normaal de straat vol met mensen was was er nu amper iemand. En overdag word ik al staande gehouden door wildvreemden, dit wilde ik in het donker niet hebben. Dus heb voor het eerst in m'n leven een taxi aangehouden! Na eerst bij een lokal (van oorsprong Amerikaan) gevraagd te hebben wat de normale prijs was. Bij de eerst taxi moest ik 10 Cordoba extra betalen dan wat die local gezegd had. Tien Cordoba is niks in euro's maar dacht voor jou misschien wel 10 anderen dus heb hem afgewezen. De volgende stopte ook al zaten er al mensen in.. Prima, hij bracht me thuis nadat hij eerst de rest had gedaan. Ik vond het spannend want kwam in straten waar ik nog nooit was geweest en ook hier deed de snelheidsmeter het niet.. Maar gelukkig werd ik goed, heelhuids en voor de juiste prijs thuis afgezet! Echt een super ervaring!

Toen ik thuis kwam zei de familie gelijk: school gaat morgen niet door. We gaan naar familie en je mag mee het is aan de andere kant van Nicaragua. En daar zeg je natuurlijk geen nee tegen, een gratis excursie!
Maar daarover snel meer!

Tot snel dus!
Liefs Lenneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lenneke

Actief sinds 31 Aug. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 9086

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 31 December 2015

Nicaragua en Bolivia

Landen bezocht: